محل تبلیغات شما

"در قرب نوافل از جمله مساله صنعت است، صنعت {را} چگونه باید قبول کرد؟ از مسائلی که من می خواهم با همسخنی هیدگر بیان کنم همین است. صنعت بعد جلسه آینده توضیح می کنم.

در مقابل صنعت و علم به صورتی که امروز به بمب اتمی و به آن اهواء نفس آخر زمان منتهی شده است: "آری" و "نه". "نه" تا آنجائی که شیطانی است، "آری" تا آنجائی که ما نیاز داریم به صنعت و علم (1). اول توحید بعد صنعت. این مساله است که در مقابل صنعت هیدگر می گوید "رستگاری" ، تفصیل می خواهد، رسالاتی در دست دارم برای بعد برایتان توضیح مساله خواهم کرد.

 رستگاری از علم وصنعت شیطانی، {یعنی} "نه"، "آری" از علم و صنعت دوره جدید جمع وحدت به وحدت امت واحده و بعد هم به ملل هر چه بیشتر صنعت را لازم است.(2) اما چگونه می شود که {از} این صنعت مایه نیست انگاری مضاعف و کفرِ زندقه نفس اماره را گرفت و هر چه بیشتر  تکیه به علم و صنعت کرد؟ این نکته باریک است. این عبارت از سخنی است که هیدگر در سه رساله. اصلا چیز چیست؟ بعد برایتان خواهم گفت. دیگر ما اصلا نسبتمان با اشیاء چنانچه افلاطون و دوره یونان بود، چنانچه چهار دوره بود. اصلا {روی} اشیاء {را} دیگر برای ما حجاب کفر و زندقه و خودبینی و خودرائی و اصالت جمع و فرد گرفته است. اینکه هیدگر می گوید "وارستگی به سوی اشیاء"، شرطش این است که اشیاء .{شرطش این است} نسبتی که ما به شئی پیدا می کنیم و به کثرت پیدا می کنیم نسبت دیگری باشد، این یعنی قرب نوافل. ما نسبت داریم با کثرت، با اشیاء، اما توحید اسلامی مقتضی این است که این نسبت ما وارستگی به سوی اشیاء باشد، یعنی اشیاء برای ما همان شیئی ای نباشد که در فلسفه های جدید هست، {همان} تفاسیری نیست که حتی هگل درباره شیئی کرده یا حتی دکارت کرده حتی {در} مارکس و ضدش هست، بعدش هم فتوح به سوی(3) "راز"، این "راز" چیست؟ "راز" چیست؟ "فتوح" چیست؟ وارستگی به سوی اشیاء چیست؟ اشیاء چه بوده و چه هست در عصر و ادوار؟ و امروز ما چه نسبتی با اشیاء داریم به نحو وحدانی؟ و یک مسلمان حقیقی، یک صنعتگر حقیقی که هم متعهد به دیانت مقدس اسلام است و حوالتش این است که شریعت و طریقت و حقیقت وصل(؟) کند این اصلا وجودش. تمام حواسش چه نسبتی دارد با عالم خارج؟ بنده در باب اینکه حواس ادوار تاریخی. حواس پنجگانه افلاطون غیر از حواسی که حضرت ختمی مرتبت دارد. حواسِ به نحو وحدانی، انسان وقتی که حس می کند عالم ظاهر هم رجوعش به همان اسمی است که مظهرش است و قرب فرائضش هم . {رجوعش} به قرب فرائض است. اینها نکاتی است که امروز می بینید زمانه. این حرف ها را اگر من سابق می خواستم بگویم چقدر دشوار بود؟ الآن می بینید چقدر به فکرمان ساده. به نسبت به دلمان. ساده هستش. این از برکت انقلاب اس.تحول اسلامی است که هر روز دارد بیشتر مانوس. انس بهش پیدا می کنیم، {هر روز بیشتر} شناسائی اجمالی و تفصیلی بهش پیدا می شود، برایش پیدا می شود."

1 – به وهم نگارنده "از" بیشتر از "تا" مطلب را می رساند:" "نه" از آنجائی که شیطانی است، "آری" از آنجائی که ما نیاز داریم به صنعت و علم."

2 – عینا آنچه شنیده شد تحریر شده که دلالت آن برای نگارنده معلوم نشد. در همین سخنرانیها استاد درباره امت واحده و ملل توضیحات نسبتا مفصلی دارد که با نقل آن ممکن است معنای این عبارت هم روشن شود.

3 – ظاهرا باید "فتوح برای راز" باشد

"امت"، "ملت"، "جامعه" – قسمت سوم

"امت"، "ملت"، "جامعه" – قسمت دوم

"امت"، "ملت"، "جامعه" – قسمت اول

صنعت ,اشیاء ,علم ,هم ,آری ,چیست؟ ,است که ,پیدا می ,آنجائی که ,به سوی ,این است

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها